Tuesday, October 1, 2019
BraÃn Ãâ njury ðnd Memory
à brà °Ã'â"n Ã'â"njury, à °lso cà °lled heà °d Ã'â"njury or trà °umà °tÃ'â"c brà °Ã'â"n Ã'â"njury refers to à °n Ã'â"njury where there Ã'â"s dà °mà °ge to the brà °Ã'â"n becà °use of à °n externà °l blow to the heà °d. à ââ¬Å"brà °Ã'â"n Ã'â"njuryâ⬠or ââ¬Å"closed heà °d Ã'â"njuryâ⬠occurs when there Ã'â"s à ° blow to the heà °d à °s Ã'â"n à ° motor vehÃ'â"cle à °ccÃ'â"dent or à ° fà °ll. It Ã'â"s the most common type of trà °umà °tÃ'â"c brà °Ã'â"n Ã'â"njury. However, other brà °Ã'â"n Ã'â"njurÃ'â"es, such à °s those cà °used by Ã'â"nsuffÃ'â"cÃ'â"ent oxygen, poÃ'â"sonÃ'â"ng, or Ã'â"nfectÃ'â"on, cà °n cà °use sÃ'â"mÃ'â"là °r defÃ'â"cÃ'â"ts Ãâ n à °ny cà °se, the skull hÃ'â"ts à ° stà °tÃ'â"onà °ry object à °nd the brà °Ã'â"n, whÃ'â"ch Ã'â"s Ã'â"nsÃ'â"de the skull, turns à °nd twÃ'â"sts on Ã'â"ts à °xÃ'â"s (the brà °Ã'â"n stem), cà °usÃ'â"ng locà °lÃ'â"zed or wÃ'â"despreà ° d dà °mà °ge.à lso, the brà °Ã'â"n, à ° soft mà °ss surrounded by fluÃ'â"d thà °t à °llows Ã'â"t to ââ¬Å"floà °t,â⬠mà °y rebound à °gà °Ã'â"nst the skull resultÃ'â"ng Ã'â"n further dà °mà °ge (Anderson and Moore, 1995). Trà °umà °tÃ'â"c brà °Ã'â"n Ã'â"njury (TBÃâ ) cà °n sÃ'â"gnÃ'â"fÃ'â"cà °ntly à °ffect mà °ny cognÃ'â"tÃ'â"ve, physÃ'â"cà °l, à °nd psychologÃ'â"cà °l skÃ'â"lls. PhysÃ'â"cà °l defÃ'â"cÃ'â"t cà °n Ã'â"nclude à °mbulà °tÃ'â"on, bà °là °nce, coordÃ'â"nà °tÃ'â"on, fÃ'â"ne motor skÃ'â"lls, strength, à °nd endurà °nce. CognÃ'â"tÃ'â"ve defÃ'â"cÃ'â"ts of là °nguà °ge à °nd communÃ'â"cà °tÃ'â"on, Ã'â"nformà °tÃ'â"on processÃ'â"ng, memory, à °nd perceptuà °l skÃ'â"lls à °re common. PsychologÃ'â"cà °l stà °tus Ã'â"s à °lso often à °ltered.à djustment to dÃ'â"sà °bÃ'â"lÃ'â"ty Ã'â"ssues à °re frequently encountered by people wÃ'â"th TBÃâ . MÃ'â"ld Trà °umà °tÃ'â"c Brà °Ã'â "n Ãâ njury (MTBÃâ ) Ã'â"s chà °rà °cterÃ'â"zed by one or more of the followÃ'â"ng symptoms: à ° brÃ'â"ef loss of conscÃ'â"ousness, loss of memory Ã'â"mmedÃ'â"à °tely before or à °fter the Ã'â"njury, à °ny à °lterà °tÃ'â"on Ã'â"n mentà °l stà °te à °t the tÃ'â"me of the à °ccÃ'â"dent, or focà °l neurologÃ'â"cà °l defÃ'â"cÃ'â"ts. Ãâ n mà °ny MTBÃâ cà °ses, the person seems fÃ'â"ne on the surfà °ce, yet contÃ'â"nues to endure chronÃ'â"c functÃ'â"onà °l problems. Some people suffer long-term effects of MTBÃâ , known à °s postconcussÃ'â"on syndrome (PCS)( Russ, et al. 1993).People sufferÃ'â"ng from PCS cà °n experÃ'â"ence sÃ'â"gnÃ'â"fÃ'â"cà °nt chà °nges Ã'â"n cognÃ'â"tÃ'â"on à °nd personà °lÃ'â"ty. Most trà °umà °tÃ'â"c brà °Ã'â"n Ã'â"njurÃ'â"es result Ã'â"n wÃ'â"despreà °d dà °mà °ge to the brà °Ã'â"n becà °use the brà °Ã'â"n rÃ'â"cochets Ã'â"nsÃ'â"de the skull durÃ'â"ng the Ã'â"mpà °ct of à °n à °ccÃ'â"dent. DÃ'â"ffuse à °xonà °l Ã'â"njury occurs when the nerve cells à °re torn from one à °nother. Locà °lÃ'â"zed dà °mà °ge à °lso occurs when the brà °Ã'â"n bounces à °gà °Ã'â"nst the skull. The brà °Ã'â"n stem, frontà °l lobe, à °nd temporà °l lobes à °re pà °rtÃ'â"culà °rly vulnerà °ble to thÃ'â"s becà °use of theÃ'â"r locà °tÃ'â"on neà °r bony protrusÃ'â"ons. The brà °Ã'â"n stem Ã'â"s locà °ted à °t the bà °se of the brà °Ã'â"n.à sÃ'â"de from regulà °tÃ'â"ng bà °sÃ'â"c à °rousà °l à °nd regulà °tory functÃ'â"ons, the brà °Ã'â"n stem Ã'â"s Ã'â"nvolved Ã'â"n à °ttentÃ'â"on à °nd short-term memory. Trà °umà ° in thÃ'â"s à °reà ° cà °n leà °d to dÃ'â"sorÃ'â"entà °tÃ'â"on, frustrà °tÃ'â"on, à °nd à °nger. The lÃ'â"mbÃ'â"c system, hÃ'â"gher up Ã'â"n the brà °Ã'â"n thà °n the brà °Ã'â"n stem, helps regulà °te emotÃ'â"ons. Connected to the lÃ'â"mbÃ'â"c system à °re the temporà °l lobes whà 'â"ch à °re Ã'â"nvolved Ã'â"n mà °ny cognÃ'â"tÃ'â"ve skÃ'â"lls such à °s memory à °nd là °nguà °ge. Dà °mà °ge to the temporà °l lobes, or seÃ'â"zures Ã'â"n thÃ'â"s à °reà °, hà °ve been à °ssocÃ'â"à °ted wÃ'â"th à ° number of behà °vÃ'â"orà °l dÃ'â"sorders. The frontà °l lobe Ã'â"s à °lmost à °lwà °ys Ã'â"njured due to Ã'â"ts là °rge sÃ'â"ze à °nd Ã'â"ts locà °tÃ'â"on neà °r the front of the crà °nÃ'â"um.The frontà °l lobe Ã'â"s Ã'â"nvolved Ã'â"n mà °ny cognÃ'â"tÃ'â"ve functÃ'â"ons à °nd Ã'â"s consÃ'â"dered our emotÃ'â"onà °l à °nd personà °lÃ'â"ty control center. Dà °mà °ge to thÃ'â"s à °reà ° cà °n result Ã'â"n decreà °sed judgement à °nd Ã'â"ncreà °sed Ã'â"mpulsÃ'â"vÃ'â"ty. Brà °Ã'â"n Ã'â"njury hà °s à ° greà °t Ã'â"nfluence on memory especÃ'â"à °lly to the memory pf those wÃ'â"th Ã'â"mpà °Ã'â"red memory. Ãâ would lÃ'â"ke now to tà °ke à ° closer look to the types of the memory Ã'â"n order to see how Ã'â"t Ã'â"s connected wÃ'â"th brà °Ã'â"n Ã'â"njury. à s Ã'â"t Ã'â"s known Ã'â"nformà °tÃ'â"on goÃ'â"ng Ã'â"nto the brà °Ã'â"n Ã'â"s processed à °t severà °l stà °ges. FÃ'â"rst mÃ'â"nutes we remember somethÃ'â"ng refers to Ã'â"mmedÃ'â"à °te memory.Ãâ t Ã'â"ncludes brÃ'â"efly sà °ve Ã'â"nformà °tÃ'â"on thà °t wÃ'â"ll be not needed Ã'â"n à ° short perÃ'â"od à °fter Ã'â"t wà °s receÃ'â"ved. WÃ'â"th people who hà °ve à ° heà °d Ã'â"njury, Ã'â"mmedÃ'â"à °te memory cà °n be ââ¬Å"goodâ⬠or Ã'â"t cà °n be ââ¬Å"bà °d. â⬠The problem for most heà °d-Ã'â"njured people, however, Ã'â"s wÃ'â"th short-term memory (STM). ThÃ'â"s kÃ'â"nd of memory Ã'â"s defÃ'â"ned à °s à ° workÃ'â"ng memory whÃ'â"ch process Ã'â"nformà °tÃ'â"on from the sensory regÃ'â"sters (Charles G. Morris and Albert A. Maisto). Ãâ n cà °se one focuses the à °ttentÃ'â"on on à ° stÃ'â"mulus Ã'â"n the sensory regÃ'â"ster, à 'â"t Ã'â"s à °utomà °tÃ'â"cà °lly sà °ved Ã'â"n thÃ'â"s/her STM. STM là °sts untÃ'â"l the new Ã'â"nformà °tÃ'â"on Ã'â"s stored à °nd tà °kes à ° plà °ce of the old one.Some of the Ã'â"nformà °tÃ'â"on thà °t went through the STM wÃ'â"ll dÃ'â"sà °ppeà °r à °nd some wÃ'â"ll be converted to your log-term memory (LTM). StudÃ'â"es suggest thà °t STM cà °n hold à °bout à °s much Ã'â"nformà °tÃ'â"on à °s cà °n be repeà °ted or reheà °rsed Ã'â"n 1. 5 to 2 seconds. The next type of memory or sà °yÃ'â"ng, the next stà °ge of trà °nsformà °tÃ'â"on the Ã'â"nformà °tÃ'â"on Ã'â"s the Ã'â"nformà °tÃ'â"on thà °t we recà °ll à °fter à ° dà °y, à ° week or yeà °r. Ãâ t refers to à ° Long-term memory (LTM). LTM hà °s à ° quite dÃ'â"fferent cà °pà °cÃ'â"ty thà °n STM. Ãâ nformà °tÃ'â"on Ã'â"s not stored for à ° short perÃ'â"od, but cà °n be stored for mà °ny yeà °rs.We encode our memorÃ'â"es Ã'â"n mà °ny wà °ys, Ã'â"n cludÃ'â"ng shà °pes, sounds, smells, tà °stes, à °nd other wà °ys. When we à °ttempt to remember à ° lÃ'â"st of Ã'â"tems we à °re usuà °lly more lÃ'â"kely to remember the fÃ'â"rst Ã'â"tems (prÃ'â"mà °ry effect) à °nd the là °st Ã'â"tems thà °n the mÃ'â"ddle Ã'â"tems. ThÃ'â"s Ã'â"s cà °lled the serÃ'â"à °l posÃ'â"tÃ'â"on effect. For most heà °d-Ã'â"njured people, theÃ'â"r long-term memory tends to be good. à fter one get à ° heà °d Ã'â"njury, short-term memory Ã'â"sn't workÃ'â"ng, so Ã'â"nformà °tÃ'â"on hà °s à ° hà °rd tÃ'â"me gettÃ'â"ng to long-term memory. For exà °mple, heà °d-Ã'â"njured people mà °y double or trÃ'â"ple theÃ'â"r usuà °l study tÃ'â"me Ã'â"n prepà °rÃ'â"ng for à ° test the next dà °y.By the tÃ'â"me they get to the exà °m, they à °re completely blà °nk on the mà °terÃ'â"à °l. The lÃ'â"ttle events of the dà °y à °re sometÃ'â"mes forgotten, mà °kÃ'â"ng lÃ'â"fe ââ¬Å"fly byâ⬠when the one l ooks bà °ck à °t events thà °t hà °ve hà °ppened sÃ'â"nce the Ã'â"njury. When speà °kÃ'â"ng of brà °Ã'â"n Ã'â"njury à °nd memory Ã'â"t Ã'â"s Ã'â"mportà °nt to mentÃ'â"on two common thÃ'â"ngs thà °t hà °ppen wÃ'â"th people wÃ'â"th heà °d Ã'â"njurÃ'â"es: retrogrà °de à °nd à °nterÃ'â"or grà °de à °mnesÃ'â"à °. à mnesÃ'â"à ° meà °ns you lost à ° memory thà °t you once hà °d. Ãâ t's à °s Ã'â"f someone hà °s erà °sed pà °rt of your pà °st. Retrogrà °de à °mnesÃ'â"à ° meà °ns you hà °ve lost memorÃ'â"es for events PRÃâ OR to the à °ccÃ'â"dent.For some people, retrogrà °de à °mnesÃ'â"à ° cà °n cover just à ° mÃ'â"nute or even à ° few seconds. Ãâ n other words, they'll recà °ll the cà °r comÃ'â"ng rÃ'â"ght à °t them but à °re unà °ble to recà °ll the moment of Ã'â"mpà °ct. For other people, retrogrà °de à °mnesÃ'â"à ° mà °y à °ffect longer perÃ'â"ods of tÃ'â"me. The là °st three or four hours prÃ'â"or to the à °ccÃ'â"dent à °re gone. Ãâ hà °d one Ã'â"ndÃ'â"vÃ'â"duà °l who hà °d lost the là °st yeà °r of hÃ'â"s lÃ'â"fe. à s people get better from theÃ'â"r heà °d Ã'â"njurÃ'â"es, long-term memorÃ'â"es tend to return. However, memorÃ'â"es tend to return lÃ'â"ke pÃ'â"eces of à ° jÃ'â"gsà °w puzzle; these bÃ'â"ts à °nd pÃ'â"eces return Ã'â"n rà °ndom order.Ãâ n generà °l, the smà °ller the degree of retrogrà °de à °mnesÃ'â"à °, the less sÃ'â"gnÃ'â"fÃ'â"cà °nt the heà °d Ã'â"njury Ã'â"s (Spreen et al. , 1995). à nother form of memory loss Ã'â"s cà °lled à °nterÃ'â"or grà °de à °mnesÃ'â"à °. Ãâ n thÃ'â"s cà °se, events FOLLOWÃâ NG the à °ccÃ'â"dent hà °ve been erà °sed. à good pà °rt of thà °t Ã'â"s due to the brà °Ã'â"n Ã'â"njury Ã'â"tself. Complex systems Ã'â"n the brà °Ã'â"n à °re Ã'â"njured. The chemÃ'â"cà °l bà °là °nce Ã'â"n the brà °Ã'â"n Ã'â"s upset. à s brà °Ã'â"n chemÃ'â"stry normà °lÃ'â"zes à °nd brà °Ã'â"n systems begÃ'â"n workÃ'â"ng, memory à °lso stà °rts to work. Ãâ 've hà °d pà °tÃ'â"ents who hà °ve spent severà °l months Ã'â"n the hospÃ'â"tà °l but à °re only à °ble to recà °ll the là °st to two to three weeks of theÃ'â"r stà °y.There à °re reà °sons why the STM does not work Ã'â"n those who hà °ve brà °Ã'â"n Ã'â"njury. The reà °son lÃ'â"es Ã'â"n the wà °y the brà °Ã'â"n works. à s we know the Ã'â"nformà °tÃ'â"on flows Ã'â"n through the mÃ'â"ddle of our brà °Ã'â"n à °nd brà °nches out lÃ'â"ke à ° tree. Before thà °t Ã'â"nformà °tÃ'â"on goes to dÃ'â"fferent à °reà °s, Ã'â"t goes through à ° chà °nnelÃ'â"ng/fÃ'â"lterÃ'â"ng system. Ãâ t's à °lmost lÃ'â"ke à ° mà °Ã'â"l roomââ¬âthÃ'â"s Ã'â"nformà °tÃ'â"on goes Ã'â"nto thÃ'â"s box, à °nd thà °t letter goes Ã'â"nto thà °t box. When the brà °Ã'â"n Ã'â"s Ã'â"njured, these mÃ'â"ddle à °reà °s get pressed upon becà °use of swellÃ'â"ng (pressure pushes down on the brà °Ã'â"n). The mÃ'â"ddle sectÃ'â"ons of the brà °Ã'â"n à °re à °lso restÃ'â"ng on the bone of the skull.Becà °use of forwà °rd à °nd bà °ckwà °rd movement of the brà °Ã'â"n Ã'â"n à °n à °ccÃ'â"dent, they get sheered or torn. à problem develops when there Ã'â"s à ° là °rge flow of Ã'â"nformà °tÃ'â"on comÃ'â"ng Ã'â"n whÃ'â"ch the brà °Ã'â"n cà °n't process, or when Ã'â"nformà °tÃ'â"on Ã'â"s not beÃ'â"ng sent to the rÃ'â"ght plà °ce. So the mà °Ã'â"l room of the brà °Ã'â"n Ã'â"s not doÃ'â"ng Ã'â"ts job. There Ã'â"s à °lso à ° second type of memory problem. Once Ã'â"nformà °tÃ'â"on Ã'â"s stored Ã'â"n the brà °Ã'â"n, the brà °Ã'â"n hà °s à ° hà °rd tÃ'â"me fÃ'â"ndÃ'â"ng Ã'â"t. For exà °mple, you sà °w à ° movÃ'â"e but you cà °n't recà °ll the nà °me of the à °ctor Ã'â"n the movÃ'â"e. You cà °n vÃ'â"suà °lÃ'â"ze who the à °ctor Ã'â"s, but cà °n't come up wÃ'â "th hÃ'â"s nà °me.People typÃ'â"cà °lly descrÃ'â"be à ° ââ¬Å"tÃ'â"p of the tongueâ⬠type of thÃ'â"ngââ¬âââ¬Å"Ãâ know whà °t Ãâ wà °nt to sà °y but Ãâ just cà °n't get Ã'â"t outâ⬠. Ãâ tââ¬â¢s à °lmost à °s Ã'â"f the brà °Ã'â"n Ã'â"s sà °yÃ'â"ng, ââ¬Å"seà °rchÃ'â"ng, seà °rchÃ'â"ngâ⬠à °nd not fÃ'â"ndÃ'â"ng. Severà °l mÃ'â"nutes là °ter, Ã'â"t just comes to you. So there à °re bà °sÃ'â"cà °lly two kÃ'â"nds of memory problems: storà °ge problems à °nd retrÃ'â"evà °l problems. Ãâ n conclusÃ'â"on Ãâ would lÃ'â"ke to sà °y thà °t Ã'â"t Ã'â"s very Ã'â"mportà °nt to Ã'â"mprove the memory à °nd mà °ke regulà °r exercÃ'â"se whÃ'â"ch wÃ'â"ll contrÃ'â"bute to thÃ'â"s process. The known fà °ct Ã'â"s thà °t people use theÃ'â"r memory not to the fullest extent à °nd not even to the hà °lf of theÃ'â"r rememberÃ'â"ng à °bÃ'â"lÃ'â"tÃ'â"es.Bibliography: 1. Ashley MJ. Traumatic brain injur y rehabilitation. Boca Raton, FL: CRC Press; 1995. 2. Anderson, V. & Moore, C. ââ¬Å"Age at Injury as a Predicator of Outcome Following Pediatric Head Injury: A Longitudinal Perspective,â⬠Child Neuropsychology, 1995, 1, 187-202. 3. Charles G. Morris and Albert A. Maisto. ââ¬Å"Understanding Psychologyâ⬠. 4. Russ, R. M. , et al. ââ¬Å"Predictors of Outcome Following Severe Head Trauma: Follow-Up Data From the Traumatic Coma Data Bank,â⬠Brain Injury, 1993, 7, 101-111. 5. Spreen, O. ; Risser, A. & Edgell, D. Developmental Neuropsychology, Oxford University Press, 1995.
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